Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post
Lesezeit: 3 Minuten

Als een van uw bedrijfswagens, heftrucks, bedrijfsfietsen of -steps een lekke band heeft, kunt u dit natuurlijk laten repareren in de garage of door een fietsenmaker. Maar in de meeste gevallen kunt u dit prima zelf. Bovendien is het altijd handig als u weet wat u moet doen als u onderweg bent naar een klus of iets moet afleveren en uw bestelbus een lekke band krijgt. Wij geven u advies en tips over het gereedschap dat u nodig heeft bij het vervangen van een fiets- of autoband. Onze checklists zijn eenvoudig te downloaden als pdf-bestand en zo altijd beschikbaar.

Zelf uw fietsband vervangen – hiermee lukt het altijd

Bij normaal gebruik van een fiets is het aan te raden om na 3350 à 4000 kilometer de banden te vervangen. Op deze manier weet u zeker dat de banden de vele kilometers aankunnen. Bij een bedrijfsfiets of heftruck is de kans groter dat een lekke band al eerder optreedt door een rondslingerende spijker, schroef of ijzersplinter. Wanneer het zover komt en u de binnenband moet vervangen, dan heeft u het volgende gereedschap nodig:

  • Fietspomp om de band weer mee op te pompen
  • Bandenlichters om de buitenband van de velg te lichten
  • Een nieuwe binnenband

Vervanging van de buitenband is noodzakelijk wanneer het profiel versleten en de band glad geworden is of als er sneetjes in de band zichtbaar worden. Wanneer aan de hand van deze factoren duidelijk wordt dat uw band aan vervanging toe is, heeft u het volgende gereedschap nodig om een nieuwe buitenband op uw fiets te zetten:

  • Momentsleutel om de moeren te (de)monteren
  • Schroevendraaier

Neem altijd een op maat gemaakte momentsleutel en geen verstelbare moersleutel. Zo zorgt u ervoor dat u de moer of bout niet beschadigt. Ook is de hefboomlengte dan op de maat van de moer of bout afgestemd.

Met dit gereedschap kunt u zelf autobanden verwisselen 

Welke banden er ook onder uw bedrijfsauto liggen, er zal altijd een moment komen waarop ze vervangen moeten worden, omdat ze niet meer genoeg grip bieden. Grip tussen band en wegdek ontstaat door twee dingen: het aanpassen van het rubber aan de vervormingen van de weg en het plakken van het rubber op het wegdek. Door deze vervormingen en wrijving met de weg ontstaat slijtage. Wanneer de slijtage-indicatoren van de banden aangeven dat het profiel versleten is, moeten de banden worden vervangen. Het verwisselen van autobanden kunt u gemakkelijk zelf doen met behulp van onze checklist. Mocht u zelf uw auto willen voorzien van een nieuwe set banden, dan heeft u dit gereedschap nodig:

  • Krik om de auto mee omhoog te brengen
  • Reservewiel
  • Kruissleutel om de moeren mee te (de)monteren
  • Gevarenhesje wanneer u een band op straat verwisselt
  • Gevarendriehoek om op minimaal 30 en maximaal 100 meter te plaatsen

Let er bij het aanschaffen van een krik op dat deze een maximaal belastbaar vermogen heeft van minimaal de helft van het gewicht van de auto. Het is aan te raden voor het plaatsen van de krik de bouten van het wiel al een slag los te draaien; meestal zitten die erg vast. Bij de kruissleutel kunt u uw voet gebruiken voor extra kracht. Ook hebben sommige auto’s velgen met diefstalbeveiliging. In dat geval heeft u een speciale doppenset nodig om de slotbout mee los te kunnen draaien.  

Het krijgen van een lekke band is de meest voorkomende oorzaak van pech onderweg. Het is dus aan te raden om het bovenstaande gereedschap in uw auto te hebben in plaats van in uw werkplaats. Zo kunt u overal waar nodig de banden van uw auto vervangen.

Wij raden aan om de voertuigen van uw wagenpark in de herfst te voorzien van winterbanden. De zomerbanden kunt in een bandenstelling plaatsen en in het voorjaar wisselt u ze weer om.

Bron afbeelding:
© gettyimages.de – Boonyarit